Herbestemming Walenweeshuis

Eindelijk is er dan een partij die serieus werk wil maken van het restaureren en herbestemmen van het Walenweeshuis uit 1671 dat we veel beter kennen als Maison Descartes. Het pand, toen eigendom van de Franse staat, is in 2016 gesloten en verkocht, heeft sinds die tijd leeg gestaan, en dat heeft het, ook door gebrekkig onderhoud vóór die tijd, geen goed gedaan. En dat is een eufemisme. Op sommige plekken kun je bijvoorbeeld na een beetje peuteren je vinger door het kozijn steken. Nu is er een private eigenaar die het gebouw wil restaureren en herbestemmen. Maar er moet écht heel veel worden gedaan om het pand sowieso voor enig doel bruikbaar te maken. Om de uitvoering van de plannen in goede banen te leiden is André van Stigt aangetrokken als supervisor. André kennen we als architect van succesvolle restauraties en herbestemmingen zoals die van De Hallen, de Haarlemmerpoort en vele andere, maar hier is hij gevraagd als supervisor van het project.

Een project als dit kent twee belangen: het belang van de gebruiker en het belang van het monument. Die zijn vaak tegengesteld en daarin moet dus een goede balans worden gevonden. Voordestad is met anderen door André van Stigt gevraagd hierover mee te denken. Als Voordestad willen we graag voorkomen dat er een situatie ontstaat als met de verbouwing van het Amsterdam Museum, die jarenlang stil heeft gelegen door de vele rechtszaken die er zijn gevoerd. Voordestad is een erfgoedorganisatie en staat dus op de bres voor het belang van het monument, maar beseft ook heel goed dat er vaak concessies moeten worden gedaan om een monument in de huidige tijd te kunnen gebruiken. Voor het Walenweeshuis geldt dat het gebouw los verhuurbare kantoorunits en vergaderruimtes, een restaurant en ook door de buurt te gebruiken ruimtes en tuin krijgt, maar voor de eigenaar wel rendabel moet zijn. En dan kom je bijvoorbeeld al snel op het feit dat toegankelijkheid een grote rol speelt en een lift dus noodzakelijk is. Daar zijn wij het van harte mee eens. De volgende vraag is dan wel weer waar die lift moet worden gesitueerd om zo weinig mogelijk schade aan monumentale waarden aan te richten. Daarbij hanteren we een positief kritische benadering. Voordestad behoort dus meer tot de rekkelijken dan tot de preciezen. Zoals we ons ook hebben opgesteld in de beoordeling van de verbouwing van het Amsterdam Museum.

Kopergravure: Pieter Schenk, 1708